Followers

Sabtu, 2 Ogos 2008

BILA SI PONDAN TAK PUAS HATI

PUTRAJAYA 1 Ogos - Barisan Nasional (BN) akan terus berusaha menawan kerusi Parlimen Permatang Pauh walaupun telah tiga kali tewas sejak 1999.Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, pendirian itu adalah jelas apabila parti berjuang atas idealismenya.''Perang tetap perang, tak kiralah kali kedua, ketiga, keempat atau seterusnya kerana ia merupakan satu tuntutan yang telah diputuskan bila berpolitik.''Kami dalam Pemuda akan tetap berdepan dengan sesiapa sahaja jika pilihan raya kecil dilangsungkan di kerusi Parlimen Permatang Pauh," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang dan Perhimpunan Bulan Ogos Kementerian Pelajaran di sini, hari ini.Semalam, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan untuk bertanding di kawasan Parlimen Permatang Pauh yang dikosongkan oleh isterinya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail berkuat kuasa serta-merta.Wan Azizah merupakan Ahli Parlimen kerusi itu sejak Pilihan Raya Umum 1999 iaitu selepas setahun Anwar dipecat daripada parti dan kerajaan.

Hishammuddin bagaimanapun berkata, beliau melihat tindak tanduk Anwar sejak pilihan raya umum lalu sehingga kini seolah-olah mahukan orang ramai melupakan kes liwat yang dihadapinya.''Kalau orang biasa bila buat laporan polis, mengharapkan polis menyiasatnya seperti biasa.''Pemuda sendiri mahu kes liwat yang melibatkan Anwar disiasat secara telus dan adil tanpa dicampuri oleh usaha untuk mengaburinya," katanya.

Sementara itu, Datuk Pirdaus Ismail, calon BN sebanyak dua kali bagi kerusi Parlimen Permatang Pauh percaya calon pembangkang akan melalui cabaran sukar mengekalkan kerusi itu kerana orang Melayu Pulau Pinang semakin sedar dengan tindak tanduk kerajaan negeri yang banyak merugikan mereka.Mengakui calon BN juga akan menempuh laluan getir untuk merampas kembali kerusi itu, beliau berkata, isu pada pilihan raya kecil itu nanti berbeza berbanding pada pilihan raya umum lepas berikutan tindak tanduk kerajaan campuran pembangkang di negeri itu yang meragukan orang Melayu.

''Isu-isu seperti kenyataan kerajaan negeri pimpinan DAP yang mahu menghapuskan Dasar Ekonomi Baru (DEB), penukaran status tanah kepada pegangan bebas, penghinaan ke atas Raja-Raja Melayu dan janji 100 hari yang belum tertunai menyedarkan pengundi Melayu tentang tindak tanduk mencurigakan pihak pembangkang.''Apatah lagi Anwar kini berdepan dengan dakwaan kes liwat. Saya bersetuju dengan kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa secara realistiknya memang sukar bagi BN tetapi saya lihat perkara sama juga dihadapi Anwar kerana senario sudah berubah sekarang," katanya.

Firdaus ditanya peluang BN untuk merampas kembali kerusi Parlimen Permatang Pauh yang disandang oleh isteri Anwar yang juga Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail sejak 1999.Wan Azizah menewaskan calon BN, Datuk Dr. Ibrahim Saad pada 1999 sebelum mengekalkan kerusi itu selama dua penggal lagi apabila menewaskan Pirdaus pada pilihan raya umum 2004 dan Mac lalu.Pirdaus turut menyatakan kesediaan menentang Anwar jika diarahkan.

1 ulasan:

Laxmana berkata...

Salam...

DSAI dan PKR sepatutnya tidak ambil mudah pilihanraya kecil ni...

mengulas kenyataan YB Zuraidah Kamaruddin MP Ampang, yang berkata, "usaha kali ini tertumpu kepada untuk mencapai majoriti yang lebih tinggi drpd rekod DSAI sebelum ini iaitu 23515 majoriti"...

Sepatutnya x payah umum gitu...

Apa2 pun, kita teruskan berdoa agar ALLAH memberikan kemenangan kepada DSAI... Amin...