Followers

Selasa, 7 Ogos 2007

PaDaH TaK Nak LakSana Islam Dalam KeLuarga

KUALA PILAH: Pembabitan remaja dalam jenayah rogol semakin membimbangkan dengan 96 kes dilaporkan berlaku sepanjang tahun lalu.
Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohd Najib Abd Aziz, berkata statistik itu menunjukkan jenayah rogol membabitkan remaja adalah jenayah kekerasan kedua tertinggi selepas pergaduhan sebanyak 106 kes.
“Jumlah pembabitan remaja dalam jenayah rogol disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini juga meningkat dengan 52 kes,” katanya selepas merasmikan Perkhemahan Kor Kadet Polis Kebangsaan Ke-11 di Hutan Lipur Ulu Bendul, dekat sini semalam.
Mohd Najib berkata, jenayah rogol dan pergaduhan dilaporkan itu adalah antara 1,831 jenayah kekerasan dan harta benda membabitkan remaja dan pelajar dengan jumlah tangkapan seramai 3,350 orang sepanjang tahun lalu.
Bagi jenayah harta benda, 1,211 kes dilaporkan dengan mencuri kenderaan bermotor membabitkan pelajar paling tinggi iaitu 587 kes. Jenayah kedua tertinggi ialah curi biasa sebanyak 332 kes.
Sehubungan itu, Mohd Najib menasihatkan ibu bapa memberi lebih perhatian kepada pergerakan anak mereka daripada terjebak kegiatan jenayah, dadah dan gejala sosial.
“Pendidikan di sekolah saja tidak mencukupi untuk mendidik pelajar supaya menjadi insan berguna. Kawalan ibu bapa penting bagi membendung jenayah di kalangan pelajar,” katanya.
Sementara itu, Mohd Najib menegaskan kadar penyelesaian kes adalah tertinggi berbanding negara lain iaitu lebih dua kali ganda berbanding 25 peratus yang ditetapkan Interpol.
“Siasatan polis bukan seperti siri televisyen. Siasat hari ini, hari ini juga selesai. Perkara ini bukan mudah, kita amat memerlukan kerjasama orang ramai menyalurkan maklumat.
“Polis tidak boleh bersendirian menyelesaikan kejadian jenayah kerana kes berlaku dan bermula daripada kalangan anggota masyarakat,“ katanya.
Sumber : Utusan Malaysia

Tiada ulasan: